onsdag 29 juli 2015

Mål

Mål. Man måste ha ett mål med sin träning. Springa fortare på en viss sträcka, lyfta tyngre, minska i vikt, öka i vikt. Helst ska målen vara mätbara och konkreta, milen på mindre än en timme eller ta 30 kg i bänkpress (är det mycket eller lite?).

Jag är mycket tveksam till den typen av träningsmål. I alla fall för min egen del. Jag bryr mig nämligen egentligen inte så mycket om att bli snabbare och starkare om jag ska vara ärlig. Jag vill må psykiskt och fysiskt bra. Det är mer vagt, okonkret och inte särdeles mätbart. Det blir svårt att planera träningen efter ett sådant vagt mål, det blir lätt lite halvdant, ett pass på gymmet här, några armhävningar där, lite yoga, ett par km i joggingskorna. Det är på ett sätt befriande att göra det jag har lust med, samtidigt väljer jag ofta den lätta vägen. Det är rimligt att tro att jag genom att träna så ostrukturerat kanske jag inte kommer att må bra, dels för att den tid jag lägger ner känns aningen bortkastad, dels för att jag faktiskt behöver bli starkare för att må bra. Men att bli starkare är inte målet, utan konsekvensen av att vara starkare är målet.

Att må bra fysiskt och psykiskt genom träning och rätt mat är visserligen vagt, men det är väl ändå ett bra mål. När det gäller träningsbiten har jag satt av tid 3-4 gånger i veckan. Det gäller att se till att den tiden blir kvalitativ och välinvesterad tid. För att nå dit funderar jag på att ta en timme eller två med en personlig tränare i höst. M kan säkert hjälpa mig att komma vidare i detta också. Men vanan att träna 3-4 gånger i veckan sitter i alla fall. Det är jag stolt över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar