onsdag 8 juli 2015

Äkta mat

I går gick jag och Rob och köpte vars en glass till eftermiddagsfikat. Riktigt gott var det. Vi gick och satte oss med några kollegor, och kom osökt in på samtalsämnet glass. Vilken glass är godast, vilken ska man prova och så vidare. En av kollegorna frågade: Men är det riktig glass i den?. En fråga som var ställd på ett inte alls tyket sätt, utan av nyfikenhet. Vi läste på förpackningen och insåg att nästan inga ingredienser hör hemma i glass, och att de som ska vara i glass till stor del saknades.

Jag hade en period när jag lade stor vikt vid att äta mat som var så ren som möjligt, så äkta som det gick. I den perioden gav jag upp de lättare varianterna av grädde, creme fraiche och liknande. Jag läste på förpackningar och försökte hitta varor som var rena. Jag lagade mycket mat från grunden (det gör jag fortfarande). Jag ansträngde mig på det sätt som man alltid gör när man är "nyfrälst". Men efter ett tag avklingade entusiasmen och jag återföll i många av mina gamla vanor. Jag läser inte lika mycket på förpackningar och väljer ofta matvaror och snask som innehåller saker som inte borde vara där.

M brukar säga att det vi stoppar i oss ska igenom systemet och kroppen ska hantera det. Jag tror att det bästa för hälsan är att låta kroppen processa så naturliga saker som möjligt. Så nu får det bli mer innehållsgranskande och aktiva val. Fram för det naturliga och bort med det onaturliga. Kanske, kanske kan jag minska lite på det onaturligaste jag häller i mig också....


Dagens träning:
Idag blev det ATC igen. Det var många jag kände där, vilket gjorde det lite roligare. Innan passet kände jag mig trött, svagt illamående och hade en antydan till huvudvärk, men gick trots det dit. Det var ett supertufft pass och tränaren var efter oss som en hök, han peppade mig till att göra mina burpees mer ordentligt än jag annars gör, vilket gjorde mig helt slut. Jag lärde mig att jag kan mer än jag tror och att det inte är farligt att ta ut sig mer. Tack tränaren för det! Jag är sjukt nöjd med mig själv och ska unna mig ett bad när bloggen är uppdaterad.

Meditationsuppdatering:
Jag hade tänkt meditera i 8 minuter idag. Det blev kanske 5, sen ringde min bror, och det kändes mer angeläget att svara. Så det får bli mer övning nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar