fredag 17 juli 2015

Så enkelt och ändå så svårt

En bild på Facebook visar en oerhört fet man, sittande i en elrullstolscykelgrej. På bilden finns texten "människan är gjord för att springa efter gazeller, inte lata sig (inte exakt så, men ungefär). Kommentarerna handlat både om att feta människor minsann måste ta tag i sina liv och låta bli att lata sig, medan andra skrev att det var dumheter och att man faktiskt inte kan hjälpa att man är fet.

Jag scrollade vidare och tänkte inte så mycket mer på saken just då, men sen har något ändå klamrat sig fast i mitt medvetande och jag har grunnat på det här idag. Jag tycker absolut inte att de som är överviktiga ska skylla sig själva och att det bara är att ta sig ur soffan och röra mer på sig. Jag vet att det inte är så enkelt. Jag är själv lat av naturen och vill helst inte göra mer än jag måste, det är jobbigt att träna, det är jobbigt att tänka på vad man äter, det är jobbigt att göra rätt. Jag själv behöver övertala mig själv inför varje träningspass och inför varje måltid så att jag gör de val som är bäst för mig. Säkert finns det någon evolutionär fördel med att ta det lugnt så fort möjlighet finns. Dessutom lever vi i ett samhälle där allt finns tillgängligt hela tiden, det är lätt att ta bilen överallt, det är lätt att skaffa snabbmat, det är lätt att landa i soffan framför en TV-serie. Det är lätt att göra det som är lätt. Det är mycket svårare att göra det som är onyttigt än det som är nyttigt. Lägg sedan till sjukdomar, mediciner som har bieffekter, okunskap och kostnader. Det är inte så enkelt som att bara sluta lata sig.

Sedan tänker jag att det samtidigt är precis så enkelt för många av oss. Det är de facto så att vi har mycket av makten över vår egen hälsa, makten och ansvaret. Vi kan förändra mycket genom att ändra vad vi stoppar i oss och genom att använda våra kroppar mer. Det är inte bara vikten vi kan påverka även om det är den som det mesta kretsar runt. Vi kan påverka vårt fysiska och psykiska mående enormt mycket genom att ändra våra vanor. Det är en teoretiskt väldigt enkel princip. Vi kan verkligen äta nyttigt och röra mer på oss och vinna mycket på det. Men att i praktiken utföra det är inte alls enkelt. Det är svårt att ändra vanor och det är svårt att gå emot normer och det är svårt att stå emot frestelser.

Men jag tror att vi måste våga prata om att det är både och. Att inte bli förfärade över att någon säger att det bara är att röra sig mer och äta mindre, för så är det ju för de flesta av oss. Men inte heller sätta oss på våra höga hästar och döma dem som inte klarar av det, för för de flesta av oss är det riktigt svårt att faktiskt göra det i praktiken. Jag är en av dem som kämpar, inte mot enorm övervikt, men med att försöka må bra och att ta ansvar för min hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar