måndag 6 juli 2015

Mat och depression

Jag lider av återkommande depressioner. Just nu mår jag bra och är nog så "frisk" jag kan bli, men eftersom de kommit tillbaka är det stor risk att det ska komma fler skov. För varje gång man får en depression tenderar de att bli djupare och längre. Detta vill jag helst undvika om det går. Därför försöker jag göra saker som ska vara bra för att minska risken för depression. Mycket av min hälsosatsning grundar sig i viljan att vara fri från hjärnspökena, fri från oro, ångest och nedstämdhet.

I morse klickade jag på en länk på sociala medier, länken gick till en artikel i Svenska dagbladet, som handlade om att mat som göder kronisk inflammation ökar risken för depression. Det finns alltså viss mat som leder till långvarig, men låggradig inflammation i kroppen, vi blir inte jättesjuka och feberstinna av den, men den ligger där i bakgrunden och påverkar oss. Den påverkar kroppen och ökar risken för exempelvis diabetes, hjärtsjukdomar och demens. Samma mat kan alltså också öka risken för depression.

Det handlar om socker, vitt mjöl, margarin och rött kött. Det känns ju bra att det jag ändå försöker dra ner på av andra anledningar, också kan hjälpa mig att undvika återfall i depression. Det som är bra för kroppen är också bra för själen!

Det finns också mat som är antiinflammatorisk, gröna grönsaker, olivolja, rött vin och kaffe. Alltså som minskar risken för inflammationer och därmed skyddar oss från de risker som följer av inflammationerna.

Artikeln är väl värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar