torsdag 25 juni 2015

Lycka är att inte sträva efter lycka

Tidigare har jag strävat efter att bli lycklig. Jag har läst massor av böcker som handlar om att tänka annorlunda så blir saker annorlunda, att tänka positivt, att vara i nuet och att vända ut och in på sig själv för att bli lycklig.

Men så en dag förbjöd jag mig själv att köpa fler självhjälpsböcker. Jag blev så trött på att sträva efter ett annat liv, ett mer tillfredsställande liv, att jag gav upp. Det var inte roligt att hela tiden försöka tänka på ett sätt som inte var mitt, att försöka vara någon som inte var jag. Jag orkade inte hela tiden jaga mig själv med en gaslampa för att förändra mitt liv till ett lyckligare liv.

I stället har jag försökt acceptera mig själv som jag är, försökt på mitt eget sätt att lära mig att jag är värd att existera, att ta plats, att bli älskad. Jag har försökt bli vän med mig själv. Vara den jag är och hoppas att det fungerar. Jag har märkt att jag med den här taktiken blivit mer tillfreds med mitt liv. Jag mår bättre och känner att livet är roligare. Jag mår helt enkelt bättre av att acceptera mig själv som jag är, med både bra och dåliga sidor. Jag tycker allt mer om att vara den jag är och tänker mindre på vad andra ska tro och tänka om mig. Det är befriande.

Jag försöker fortfarande förändra mig själv, men inte för att bli någon annan, bara för att bli bättre, och framförallt för att må bättre och trivas bättre med mig själv. Jag försöker inte längre ändra min personlighet och mina tankar, jag försöker bara finslipa och polera så att jag kan stråla lite mer.


Dagens träning:
Vi har gympa varje torsdag på jobbet, idag höll jag och min kollega D i passet och det blev cirkelträning utomhus. Det är väldigt skönt att träna till fågelsång i stället för dunka-dunka-musik. Jag känner att jag håller på att bli starkare igen, vilket är underbart.

2 kommentarer:

  1. Åh, kära vän, du anar inte hur glad dina ord gör mig! Jag blir på fullaste allvar tårögd av glädje för din skull. Jag blir så glad att du äntligen börjat hitta hem i dig själv och acceptera att du är den du är. Och den du är är en fantastisk människa, godhjärtad, kärleksfull, en god vän, full av kompetenser, humor, intelligens och styrka. Vi andra har ju alltid sett det, så det gör mig glad att du nu kan se det själv också. Jag tror ju, som du skriver här, att lycka handlar om att vara tillfreds med sig själv och sitt liv. Förbättra kan man göra, men utan en tillfredställelse med sig själv i botten hjälper inga förändringar, då blir det ju mest frustration istället.
    Vi ses och hörs ju inte så ofta, men jag är glad att du finns i mitt liv och därför blir jag så glad för att du kommit till de här insikterna och för att du trivs bättre med dig själv!

    SvaraRadera
  2. Tack, fina du! Dina ord värmer enormt mycket. Jag är glad för att ha dig i mitt liv också, även om det tyvärr kanske inte blir så ofta vi ses irl. Kram

    SvaraRadera