onsdag 24 juni 2015

Hur svårt kan det vara?

Det här med sötsakerna fortsätter att gäcka mig. Efter 2,5 dygn utan sötsaker stod jag där utanför affären och insåg att jag köpt en påse naturgodis. Jag är inte typen som köper de rena nötterna heller, utan det ska vara dem med vit choklad på. Lika onyttiga som vilket annat godis som helst.
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att låta bli, det är ju inte svårt att låta bli annat, som leverpastej eller äpplen eller potatis. Det går bra att bara äta en macka med leverpastej och sedan vara nöjd, och inte gå och småäta det hela tiden. Det borde inte vara så svårt med sötsaker heller...

Men på något sätt känns det som att livet blir lite bättre om jag bara får äta den där glassen eller det där kexchokladet. Det kanske är för att sötsuget inte bara handlar om hunger och näring, utan om massa andra känslor. Jag har lärt mig sen barnsben att det är något lite lyxigare och roligare som händer när man får sötsaker. Jag har fått veta att det är något man unnar sig. I vuxen ålder har jag också tillfogat mig ovanan att äta sötsaker när jag känner mig ensam, när jag varit duktig eller när jag inte har någon annan ursäkt än att jag vill äta sötsaker.

Dock har jag bestämt mig för att inte förlora detta kriget. Jag ska lära mig att inte äta massa socker i tid och otid. Jag ska klara av att begränsa mig. För det tror jag att jag kommer att må bra av i längden.

Dagens träning:
55 minuter ATC på Actic. Hård cirkelträning i gymmet med de mest vältränade tränarna och deltagarna. Det var asjobbigt men jag klarade det! Jag överlevde och gjorde mitt bästa och orkade med alla omgångarna. Det är riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar