söndag 21 juni 2015

Gottegrisen

Jag älskar sötsaker, allt som innehåller socker, gärna i kombination med fett. Kanelbullar är drottningen av fett och socker. Så underbart gott.

För en sån som jag är det en stor utmaning att dra ner på sockret. Men det har jag beslutat mig för ändå. Jag får nämligen vansinnigt ont i magen i perioder och känner mig uppsvälld och blir gasig och deppig. Jag har läst att socker och vitt vetemjöl kan vara boven i dramat så det kan vara värt att dra ner på det om det får min mage att bli trevligare.

För mig är det assvårt att låta bli kakor och godis. Jag har i vissa perioder enormt sockersug, men framförallt är jag bra på att både äta när jag har tråkigt och att ta till godis när jag är värd något gott, det kan vara både för att det är synd om mig eller för att fira något. Sötsaker är alltid tillgängliga, de är lätta att stoppa i sig och det bjuds ofta. Jag har svårt att tacka nej när det bjuds, men jag har också en tendens att hitta ursäkter att själv unna mig sötsaker. Jag försöker hitta strategier för att dra ner på sötsakerna och klarar av att hålla dem i ett par timmar, ibland ett par dagar. Det här är något jag måste jobba vidare med. En kamp jag ska vinna. 

Jag har ändå gjort något som fungerat riktigt bra också, jag började så smått för några veckor sedan att byta ut pasta, ris och vitt bröd vid lunch och kvällsmat. I stället äter jag mer morot, broccoli, blomkål och andra grönsaker. Lagar jag inte själv maten försöker jag begränsa kolhydratkällan till en knytnäve (vilket blir väldigt lite när man har så små händer som jag har). Det var inte så svårt faktiskt, det blir goda måltider, som känns lyxigare än tidigare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar