måndag 14 december 2015

Kroppen är starkare än hjärnan

Nu när träningen går som på räls är det väl på sin plats att jag skriver lite mer om det där med mat.

Maten är mitt eviga gissel. Jag är fascinerad av att det är så svårt att göra bra val, att det är så lätt att stoppa saker i munnen utan att ens vara medveten om det. Jag tycker också att det är intressant att vissa livsmedel har enorm dagningskraft, medan andra inte har det. Jag blir oftare störtsugen på skumtomtar än på broccoli, trots att jag vet att broccolin förmodligen är bättre för min kropp. Inte bara det att jag blir sugen, jag faller också för suget, trots att jag vet hur sockret påverkar kroppen.

Jag vet en del om det biologiska bakom, att kroppen vill ha energi för att klara av livets utmaningar och att kroppen inte vet att det inte behöver lagra energi i samma omfattning som när vi inte hade outsinnlig tillgång till föda. Men jag är fascinerad över att kroppens drifter är starkare än hjärnans kunskap om vad som är bra för mig. Och då pratar jag inte bara om vad som gör att vi går upp eller ner i vikt, utan också en sån sak som att jag vet att jag inte blir så rolig i magen när jag äter fel saker. Ändå väljer jag inte helt sällan precis den maten. Det finns mängder av exempel på hur kroppen tar makten över hjärnan och lurar hjärnan genom att säga att en gång är ingen gång, eller det är ju bara jul en gång om året.

Det som jag finner tröst i är att man blir bättre på det man tränar på och jag tränar på att välja bra mat så ofta jag kan, och borde därför bli bättre och bättre på att välja det som är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar