måndag 28 december 2015

Sammanfattning

Som sig bör tänkte jag sammanfatta året som gått...

Träning
Året har inneburit en hel del av den varan. Det började segt, men under sommaren kom jag igång
ordentligt och sedan i oktober fattade jag det bästa träningsbeslutet ever - Att anlita PT-Karoline. Jag är idag starkare än någonsin och det både känns och syns i spegeln att jag är i fysiskt bra form. Jag har dessutom börjat träna styrkelyft, vilket är en träningsform som jag faktiskt gillar.
I augusti lade jag löpningen på hyllan, eftersom det bara kändes tråkigt, dötrist och långtråkigt, för ett par dagar sedan återupptog jag den så smått och tyckte att det var ganska skönt.

Mat
Maten är mitt ständiga gissel. Jag försöker hitta ett sätt att få i mig näring och njuta av maten och må bra, men faller hela tiden tillbaka i gamla mönster. Jag äter för mycket sötsaker och för mycket mat, dricker på tok för mycket cola och småäter för ofta. Detta gör att jag får ont i magen och känner mig uppsvälld.
Under året har jag testat Mindful eating, men klarade inte av att hålla det över tid. Jag har försökt äta mer ren mat, vilket faktiskt går långsamt framåt. Jag och Rob lagar mycket av vår mat och ju mer tid jag spenderar med honom och barnen desto meningsfullare känns det att laga god och bra mat (det blir ju lite extra kul när barnen önskar min mat till sin födelsedag!). Sedan en tid tillbaka har jag börjat räkna kalorier och faktiskt gått ner ett par kilon, trots att det är december, så nu vet jag att jag kan komma ner till min önskevikt om jag bara lägger manken till.
I höstas lovade jag mig själv att dra ner på sötsakerna rejält, vilket fungerade hyfsat fram till mitten av december, men sen gick det utför. Däremot har jag fått koll på antalet måltider. Fem om dagen funkar bra för mig och jag småäter betydligt mindre mellan mellanmålen.

Mental hälsa
Under början av året experimenterade min läkare med mitt Levaxin och jag mådde inte så bra av det, men så snart den var återinsatt så blev jag stabilare.
Jag trodde att jag mådde något bättre i min depression, jag i och för sig haft en del oro över livet och grublerier över framtiden och nutiden under året, trots det slutade jag med min medicinering i höstas och det sorgliga är att jag i november månad bröt ihop och inte klarade stress mer. Det berodde troligen både på att jag slutat med medicinen och på en i allra högsta grad ohållbar arbetssituation. Jag blev sjukskriven och har inte jobbat sedan dess.
Jag har fällt många tårar under året, fler än jag kan räkna, men det fina är att jag hela tiden haft en axel att gråta mot och en person som torkat mina tårar och fått mig att le och skratta igen. Det har varit en lifesaver!

Övrigt
Andra saker värda att nämna är att jag och Rob förlovat oss, och därmed planerar att retas med varandra för en mycket lång tid framöver. Jag har dessutom i princip flyttat in hos Rob och kommer att lämna min lägenhet i januari. Nu när allt är bestämt och klart känns det asbra, trots att det varit mycket beslutsångest på vägen.
Mina föräldrar har lämnat mitt barndomshem och flyttat norrut. Det trodde jag skulle vara jättejobbigt, men nu när jag hälsar på är det bara mysigt, som att komma till en sommarstuga, fast med bra internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar