lördag 13 juni 2015

Hälsa är mer än bara mat och träning

Jag funderar mycket på det här med hälsa. Därav denna blogg. När jag vill ha inspiration och googlar på hälsa får jag upp massa pekpinnar. Det pratas mycket om rätt och fel och på ena sidan är en sak helt fel, som på nästa sida är helt rätt. Det är en djungel, och det är svårt för var och en av oss är unika och behöver hitta vad som är hälsosamt för dem. Visst finns det vissa tumregler vi alla kan förhålla oss till. Vi behöver röra på oss, vi behöver äta varierat, det är bra att sova på nätterna. Men i övrigt behöver var och en hitta sin väg.

Jag försöker här beskriva min väg. Den är säkert inte spikrak och jag kommer säkert förvirra in mig i tankesätt som inte är sunda ibland. Jag har en tendens att banna mig själv för att jag aldrig är tillräckligt bra och glömma bort allt positivt. Som idag när jag suttit still och tittat på prinsens bröllop, ätit tårta, druckit bubbel och käkat pizza. Då är det svårt att tänka att det var asbra att jag faktiskt tränade i morse. Det försvinner liksom i allt det osunda som jag gjort efteråt. Det är också lätt att glömma bort att det jag fått av att vara med mina nära vänner en hel dag också bidrar till välmående. Att njuta av vackra klänningar, att få se andras kärlek och glädje, att dela en nationell storhändelse. Det kanske är värt lite onyttigheter att vara tillsammans med vänner som tycker om en som man är.

Hälsa är mer än bara mat och träning. Det är också njutning, social samvaro, vila, själslig ro, trygghet, en känsla av sammanhang, kroppen och själen i harmoni.
Välbefinnande är ett bra ord. Att befinna sig väl i sitt eget liv, det är nog mitt övergripande mål. Att befinna mig väl i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar