måndag 7 september 2015

Dag 4 utan sötsaker

Jag har nu hållit mitt godislöfte i 4 dagar. Motivatorn blev att jag för var dag jag inte äter godis, kakor, glass, chips eller tårta så lägger jag undan 20 kr, sen i december ska jag få handla kläder för hela beloppet. Det funkar för mig så här långt eftersom jag när jag äter snasket inte bara blir mer lik Barbamamma, utan också förlorar 20 kr. Köper jag det sedan själv förlorar jag ju även kostnaden för snasket. Skulle det sen vara något som är så där alldeles extra (som till exempel farmors drömmar) så kan jag överväga att offra en tjuga.

Det som slår mig är hur ofta jag i vanliga fall troligen skulle satt i mig något. I fredags hade jag troligen ätit en eller två kakor på eftermiddagsfikat, och en påse godis på bion på kvällen. På lördagen serverades kanelbullar och biscotti hos mina goda vänner. Igår var mamma och pappa här och hjälpte mig med renovering, vilket brukar leda till en kaka till eftermiddagskaffet. Och idag var jag på möte i jobbet och hade dötid, vilket inte helt osannolikt kan leda till ett inköp av kexchoklad. Inget av detta har hänt. Men på bara 4 dagar har jag aktivt undvikit snask i situationer där det annars skulle inmundigats. Det lustiga är att jag förmodligen ändå skulle intalat mig att jag varit hyfsat nyttig. Kanske inte på fredagen, men övriga dagar. Jag hade "glömt" bort det mesta och mest kommit ihåg laxmiddagen i söndags kväll. Det här är nyttigt för mig.

Jag är sjukt stolt över denna bedrift och kommer att fortsätta kämpa på och notera i vilka situationer jag utsätter mig för frestelser. Jag ska bli kvitt sötsuget och jag ska gå ner några kilo på kuppen. Så det så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar