måndag 10 augusti 2015

Töntigt att tro att man inte är töntig

Att ha semester är en tid för återhämtning och vila. En tid för paus i arbetet, för att vi ska kunna vara effektivare när vi kommer tillbaka till arbetet. Innan semestern görs storartade planer. Allt ska bli perfekt. Solen ska skina och vattnet vara lagom uppvärmt. En resa till ett spännande land eller till ett all-inclusivehotell vid Medelhavet. Vi ska umgås med dem vi försummat, dricka rosé och grilla.

Och här sitter jag nu en vecka in i semestern och känner att jag inte orkar med något av det där. Jag vill mest bara sova. Det känns som att jag inte hinner med någonting, trots att jag har 21 helt lediga dagar framför mig. 4 av dem ska jag vara utomlands, men i övrigt är jag fri som fågeln. Egentligen är jag ganska nöjd med att inte ha så mycket planer. Det är skönt. Men för varje dag som jag bara lägger pussel och målar i min målarbok känns som slöseri. Inte för min egen del egentligen. För jag blir avslappnad av det. Det är bara det att det inte är så mycket att komma med. Jag slappnar av på "fel" sätt. Det är mer rätt att slappna av i hängmattan vid ett torp i skogen, än ovanpå täcket i sovrummet. Det är mer rätt att lösa korsord på stranden än att måla i målarbok vid köksbordet. Tror jag att andra tycker i alla fall. Jag är alltså stressad över att göra det här med semester på fel sätt. Jag är rädd att vara töntig, som en kvarvarande röst från tonårstiden som förbjöd mig att erkänna att jag älskade att brodera med korsstygn.

I själva verket är det precis det som är töntigt. Att försöka göra och vara på ett annat sätt bara för att man tror att man inte passar in i mallen annars. Det är riktigt töntigt. Så det slutar med att jag i jakten på att inte vara töntig har blivit töntig. Attans!


Dagens träning:
M är utomlands för närvarande så jag fick träna ensam, vilket blev ett benpass på gymmet. Jag drog igenom alla benmaskiner och sen övergick jag till lite utfall med vikter. Jag är stolt över att jag kan själv! Just nu är det gymmet som är nyckeln till framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar