fredag 7 augusti 2015

Minnen och känslor

Tänk att saker kan påverka en så mycket, väcka så mycket känslor. Jag försöker, som jag tidigare nämnt, rensa ut bland alla mina prylar. Samtidigt flyttar mina föräldrar från mitt barndomshem till ett nytt hem. Det innebär att jag inte bara får ta ställning till de saker jag har i min lägenhet, utan också till minnen från barndomen. Massa gamla böcker, skolböcker, lego (som brorsan fick vårdnaden över), minnessaker, gosedjur och prylar i största allmänhet, som jag inte sett på flera år, men som påminner om händelser och känslor från tiden innan jag flyttade hemifrån. Det är känslosamt att gå igenom allt, men också befriande att bara plocka upp, minnas och separera från dem.

En liten del har jag sparat i en kartong som jag ska sätta ner i förrådet. Men det mesta har gått vidare till tippen eller till andra potentiella ägare. Det är skönt. Det fanns nästan inget i gömmorna som jag vill använda idag. En del saker vill jag kunna plocka fram och titta på, känna på och tänka på, en del vill jag kunna ha framme som prydnader i framtiden. Kanske får de naturliga platser i takt med att jag sorterar ut mer här hemma. Kanske får de plats i ett eventuellt annat hem i framtiden.

Så i högre takt än jag hinner och orkar rensa har det fyllts på. Men jag försöker att inte ge upp. Jag kommer långsamt framåt i rensandet och blir allt bättre på att ta ställning till det nya innan jag köper det. Som idag när jag var på stan och köpte en borste, något som verkligen behövs nu när håret börjar bli allt längre, lag valde omsorgsfullt en ekologisk borste av trä och beslöt att slänga min gamla, som är så äcklig att jag valt att använda kam i stället det senaste året. Det var något jag behövde, den är fin, bra för miljön och gör att jag kan slänga minst 3 andra prylar (kammar och borstar som jag inte använder ändå). Ibland är det lättare att slänga först när en ersättare finns. Rensandet går vidare och jag släpper taget om saker och blir allt mindre ägd.

Dagens träning:
Styrketräning med M. Kände mig starkare än i måndags, men attans vad varmt det är.

1 kommentar:

  1. Bloggtips: www.minimalisterna.se
    Hittade dem häromdagen och ägnar mina dagar som gräsänka med att läsa igenom deras blogg. De skriver om att rensa ut, äga färre saker, konsumera med eftertanke och miljömedvetet och om att tänka efter vilket fokus livet ska ha. Lite om hur de tänker, lite praktiska tips, lite allmänna tankar och filosofier. Jag tror att du skulle gilla!

    SvaraRadera