måndag 30 november 2015

Dag 11 i sjukperioden

Jag funderar mycket på hur jag ska må bättre. Som det är nu klarar jag knappt ens minimal stress. Hur ska jag på 10 dagar hinna hitta ett sätt att klara av den stress som de facto finns på mitt jobb?

Vad är det meningen att jag ska göra för att må bättre?

Jag vet inte och blir allt mer frustrerad. Det känns som om en sjukskrivning bara är ett sätt att lägga över ansvaret på den enskilde utan att ens ge någon hint om vad det är meningen att man ska göra av det. Hur läker tankeverksamheten? Är det bara att vila eller behöver jag göra något annat?

Alla säger att jag ska ta hand om mig själv och att jag ska göra saker jag tycker om och att jag ska låta bli att stressa. Men det är väl inte så lätt. Jag brukar faktiskt ta hand om mig själv ganska bra. Jag brukar göra saker jag tycker om och att låta bli att stressa är ju lätt när man är sjukskriven, men sen kommer vardagen tillbaka. Det här är en välbehövlig och förmodligen helt nödvändig paus, men ändå bara ett mellanläge, något måste hända så att jag hanterar vardagen annorlunda när jag börjar jobba igen annars dröjer det inte länge innan jag sitter och gråter hos min doktor igen.

Frågan är bara vad det är som jag ska göra för att det ska bli annorlunda?

1 kommentar:

  1. Är det jobbet som gör dig sjuk så är det jobbet som måste förändras! Det är din chefs ansvar att se till att du har en arbetssituation som fungerar. Sjukskrivningstiden är till för att du ska få en nödvändig paus och en chans till återhämtning, sen är det arbetsplatsens ansvar att se till att det fungerar när du kommer tillbaka. Tyvärr är många dåliga på det, men försök fundera ut vad som skulle göra det lättare för dig och ställ krav utifrån det på din chef och arbetsplats.

    Sen tror jag att alla människor är inte gjorda för att jobba 40 h/vecka. Och jag tror framförallt att många jobb är direkt ohälsosamma att tillbringa 40 h/vecka på. Oavsett om man är stresskänslig eller inte, för vissa miljöer och vissa arbetssätt (höga ljud, alltför stillasittande osv) är inte hälsosamma att vara i så många timmar varje dag. Kanske skulle det hjälpa dig att att inte jobba heltid? Att minska arbetstiden med bara en timme om dagen kan göra stor skillnad.

    SvaraRadera