söndag 15 november 2015

Det är inte lätt

Det känns ibland som hyckleri att sitta här och blogga om hälsa. Egentligen lever jag inte mer hälsosamt än genomsnittet skulle jag tro. Jag gör ständigt "fel" val, nästan allt jag tycker om är stillasittande (sy, sticka, läsa, lägga pussel, titta på deckare), jag är svag för sötsaker, jag dricker på tok för mycket läsk, jag hanterar inte stress speciellt väl, jag varvar inte alltid ner innan jag ska somna. Listan på vad jag borde förändra är oändlig.

Det är det som är anledningen till den här bloggen, det faktum att det inte är så lätt som det verkar. I media och på många andra bloggar om träning och hälsa verkar allt vara så lätt. Bara man följer en viss metod eller diet så kommer allt ordna sig. Bara man slutar med den där ovanan. Bara man följer de här sju stege så kommer man att sova bättre, gå ner i vikt, springa snabbare, eller vad tusan som helst. I många år har jag läst mycket om träning och hälsa och märkt att jag inte passar in i den mallen. Jag har försökt göra som de säger att man ska göra, men jag får inte de resultat som utlovas. Dessutom blir jag trött på att samma tidning ena veckan kan hylla något för att nästa vecka varna för hur farligt det är.

Grejen är att det inte är lätt. Att leva hälsosamt innebär för många av oss att ändra vanor och det är inte lätt. Det har tagit mig åtskilliga år att känna behov av träning (i de flesta tidningar står det att det tar ett par veckor). Det är inte roligt att träna varje gång och det går inte lättare och lättare, utan snarare, lättare, svårare, lättare, lättare, svårare, svårare, lika svårt, lättare, lika svårt, svårare, lättare, och så vidare.
Vad gäller maten så är det hyfsat lätt att hålla sig till planen om det inte är helg, eller jag inte har mens eller ägglossning, och om bussen från mötet går i tid så jag kommer tillbaka till jobbet i tid till mellanmålet och jag har köpt mellanmålet i förväg och bananen inte blivit för gammal och det inte finns några frestelser och jag har med mig en matlåda med nyttigt innehåll och jag inte är på dåligt humör. Den dagen i månaden går det bra, annars är det mycket att parera och det går inte alltid bra. Det går inte alltid dåligt heller. Men det är inte lätt.

Men poängen är att jag i alla fall försöker, och jag bloggar om mina försök för att visa att det är tillräckligt att försöka, det är tillräckligt att göra sitt bästa och ibland till och med sitt näst bästa när det gäller hälsan. Alla gånger vi gör de smarta valen, de val som förbättrar hälsan, alla de gångerna räknas. Och man blir bra på det man övar på, och jag övar på att vara hälsosam.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar