söndag 18 oktober 2015

Uppföljning av godislöfte

Nu vet jag att ni sitter på helspänn och undrar hur det går med godislöftet. Och det ska jag säga er att det går ganska bra faktiskt. Mitt rekord är 11 dagar helt utan sötsaker godis och kakor. Det är inte illa. På 44 dagar har jag ätit den typen av onyttigheter 8 gånger. Jämfört med tidigare hade det förmodligen varit typ 42 av 44 dagar.

Så vad har detta gett?

För det första så är jag inte lika besatt av att unna mig något "gott" i tid och otid. Det blir nästan lättare för varje dag som går. Jag tror att det är mycket mer en dålig vana för mig än ett egentligt sug efter sötsaker. Jag märker vid vissa tillfällen att jag vill köpa något gott, som i samband med att jag är på väg till eller från möten i jobbet, eller när jag ska köra bil en längre bit, eller när jag vill ha en ursäkt för att göra ett bryt i jobbet. Det verkar snarare vara så att jag tristessäter sötsaker, än egentligen är beroende av sockret. Den senaste veckan har jag dessutom fått ett litet återfall i min depressivitet och märker att jag även blir sötsugen när jag är ledsen. Den exakta tanken är "Det är så synd om mig som är så ledsen att jag förtjänar godis idag". Eftersom jag nu lägger undan pengar för varje dag som jag håller mig ifrån godiset så har jag i någon mån lyckats ändra den tanken till "Det är så synd om mig som är så ledsen att jag förtjänar att få 20 kr till på mitt klädkonto idag". Bra va'!

För det andra är min mage lite trevligare än tidigare. Betydligt mindre gasig, till min och inte minst Robs stora glädje.

För det tredje har det gett inspiration att börja fundera på att ta tag i coladrickandet på mer allvar. Jag har faktiskt lagt till att jag får lägga undan 30 kr till klädkontot för varje dag jag inte dricker cola. Hittills har det blivit 30 kr. Det kommer säkert ta längre tid, men det är ändå ett steg åt avvänjning...


Dagens träning
Jag var på gymmet med Rob och körde PT-Karolines pass. Det var tufft, men roligt och jag kände mig riktigt stark och lite glad under tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar